3.3.2015

LUOTA!

"Luota!"

Heräsin eräänä aamuna niin, että tämä sana oli ensimmäinen asia mielessäni. Se ei ollut pelkkä sana - se oli kehotus, rohkaisu, muistutus. Sana luota kumahteli mieleni ja sydämeni sopukoissa niin vahvasti, että tiesin sen olevan Jumalalta.

Tämä läksy on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Miksi aika ajoin on vaikeaa luottaa Jumalan huolenpitoon, vaikka Hän sanassaan lupaa huolehtia kaikista tarpeistamme? Miksi on niin helppoa lähteä hosumaan yksin, omassa voimassa, vaikka tietää että Isän hoitaessa kaikki menee paljon paremmin? Mä hoidan, mä hoidan. Jos nyt vielä kokeilen ensin yksin. Ei tässä rukousta tarvita. Suomalainen menee läpi harmaan kiven silloinkin, kun kiven voisi kiertää.

Olen saanut viime aikoina huomata, että usein ne yksinkertaisimmat opetukset ja käskyt ovat Raamatussa vaikeimpia sisäistää. Kuten "luota". On helpompaa koko ajan tehdä jotain kuin jättää murheensa ja koko elämänsä Isän käsiin, koska silloin tuntuu siltä, että MINÄ ITSE kontrolloin elämääni. Minulla on siis ainoastaan illuusio siitä, että ohjaan tätä laivaa, vaikka käytännössä Jumala huolehtii kurssista, peräsimestä ja karikkojen väistämisestä. Niin: on helpompaa tehdä itse kuin luottaa. 


Mutta luottamisessa on suuri siunaus. Kun heittäydymme Herran huolenpidon varaan, siitä tulee niin suuri ilo ja rauha, ettei sitä saa omista ponnisteluista. Ja voi sitä riemua, kun kaikki kääntyy loppujen lopuksi paljon paremmaksi kuin mihin olisi omassa voimassa kyennyt!

Luota siis tänäänkin! Voit aloittaa pienistä asioista, ja ennen pitkään isojakin asioita on helpompaa antaa Jumalan hoidettavaksi. Tätä opettelen itsekin edelleen joka päivä, mutta onneksi minun Opettajani on itse kärsivällisyys.



Luotan siihen, että kesä tulee aikanaan.



2 kommenttia: