Pari vuotta sitten katsoin palkitun ja kiitellyn Koirankynnen leikkaajan
(ohjaus Markku Pölönen, ilm. 2004), ja päätin nyt kirjoittaa elokuvasta tarkemmin. Elokuva perustuu Veikko Huovisen
samannimiseen romaaniin ja sijoittuu 1940-luvun loppuun, kun Suomi on toipumassa
sodasta.
Minun on tähän väliin sanottava, että sota-ajan Suomi (sekä 1940- ja 1950-luvut
ylipäätään) kiehtoo minua valtavasti. Erityisen kiinnostunut olen henkilöistä,
jotka eivät vaikuttaneet itse rintamalla tai etulinjassa, vaan taustalla:
naisista kuokan varressa ja tilan töitä hoitamassa miehen ollessa sotimassa,
lapsista, lotista. Elämästä ylipäätään, sillä sen oli jatkuttava kaikesta
huolimatta. Olen myös aina silmät ja korvat tarkkana, jos jossain kuvataan,
kuinkas sitten sodan jälkeen kävikään. Sota - kuten mikään muukaan kriisi - ei
nimittäin koskaan lopu rauhansopimuksen laatimiseen ja aseiden vaikenemiseen,
vaan sen jälkeen pestään henkistä ja aineellista jälkipyykkiä kauan. Miten sota
vaikuttaa omaisiin, jotka vastaanottavat kaiken nähneitä miehiä? Miten sota
vaikuttaa tuleviin sukupolviin? Kuinka kauan jäljet näkyvät ja miten? Kuinka monen sukupolven täytyy kasvaa, ennen kuin sodan traumat eivät enää vaikuta elämään ja asenteisiin? Historiankirjoituksessa ja tarinankerronnassa ei myöskään sovi unohtaa niitä,
jotka olivat sotimassa, mutta eivät olleet voittamattomia sankareita. Juuri tällainen on Mertsi (loistava Peter Franzén),
elokuvan päähenkilö. Mertsi saa taistelussa kuulan kalloonsa, mutta jää
kuitenkin henkiin, tosin hieman yksinkertaisena. Kun Mertsi pääsee sairaalasta
töihin ja kuulee työnjohtajansa koiran kärsivän ylipitkiksi kasvaneista
kynsistä, päättää Mertsi lähteä niitä leikkaamaan. Matkalla kynsien leikkuuseen
hän kokeilee kaikenlaisia töitä savottamiesten parissa, kuten veden pumppaamista
rekiuriin.
Mertsi (Peter Franzén) viettämässä laatuaikaa uuden nelijalkaisen ystävänsä kanssa.
Koirankynnen leikkaaja maalaa meille kuvan menneestä maailmasta, jossa
työ oli kovaa, mutta sitä riitti kaikille, ja kaikkien panos oli yhtä tärkeä. Ei
tarvinnut olla kaikessa paras tai ekspertti: riitti, että oli halu auttaa. Puhallettiin yhteen hiileen ja
ennen kaikkea pidettiin toisista huolta, koska kaikki olivat samassa jamassa. Ruokaa oli vähän, mutta se riitti, ja jos jollekulle ei riittänyt, sitä autettiin. Lähimmäisenrakkaus oli muutenkin konkreettista - sukattomalle annettiin sukat ja kiusaamiseen puuttuttiin. Ihmiset eivät jääneet sivustakatsojiksi, koska se ei tullut kysymykseenkään niin vaikeina aikoina. Kaipaan 2010-luvun Suomeen tällaista lähimmäisenrakkauden osoittamista, josta Jeesuskin puhuu Raamatussa.
(Kuva täältä.)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti